Hermes Trismegistus

Hermes Trismegistus

Hermes Trismegistus
, Antik Mısır metinleri üzerinde çalışan araştırmacılara göre, hem bir tanrının, yaşamış bir bilgenin hem de bir rahip sınıfının adıdır. Hermetizm fikrinin temel taşı olan Hermetika'yı yazmıştır.

Kökeni ve Kimliği

Hermes Trismegistus, Yunan Tanrısı Hermes ve Antik Mısır Tanrısı Thoth ile özdeşleşiyor olabilir. Thoth Antik Mısır ilahı, Osiris'in habercisidir. Habercilik, aydınlatıcılık, rehberlik ve aracılık fonksiyonları olan bir ilahtır.



Thoth, hem ölülerin ruhlarının yargılanmasını kaydeden, onların günahlarını hakikat karşısında tartan vicdan sesinin hem de insanlara bilgelik yolunun tebliğ edilmesinin, sezginin kişileştirilmiş biçimi olan ilahtır. Bu bağlamda ilah Thoth insanda vicdan ve sezgi tarzında beliren kelamı simgeler.

Ayrıca, ruhlara ölüm sonrasında da rehberlik eder; kimi başarılı ruhları onları eğitip yükseltecek Osiris’e getirir, başarısız ruhları ise amenti’nin (amentet, öte-alem) geri düzeyli ortamlarında arınma işlemi geçirmelerinden sonra yeni bir doğuma (reenkarnasyon) sevkeder.

Eski Yunan geleneğindeki ilah Hermes’in yine Tanrıların Habercisi konumuyla ve bazı fonksiyonları neticesinde Antik Mısır Tanrısı Thot’a benzemesi, Yunan tradisyonuna bu tanrının Mısır tradisyonundan geçmiş olduğu görüşünü desteklemektedir. Ayrıca Yunan tradisyonundaki Hermes Büyük köpek Takımyıldızı ile ilişkilendirilir ki, Mısır tradisyonunda da Thoth bazen şahin başı yerine köpek başı ile temsil edilir.

Eski metinlere göre Hermes-Thoth aynı zamanda Antik Mısır'da yaşamış bilgedir. Mükemmel bilim adamı olarak da görülen Hermes-Thoth simyacılıkta önemli rol oynamıştır. Hermes-Thoth kimilerine göre bir inisiye, kimilerine göre bir peygamberdi. Antik Yunanca metinlerde bilge Hermes-Thoth’dan majinin, simyanın, astronominin, tıbbın ve bilgeliğin kurucusu olarak söz edilir. Bu metinlerde ondan “üç kere büyük Hermes” anlamında “Hermes Trismegistus” olarak söz edilir. Diğer Hermes’lerden ayırt edilmek üzere, bu bilge çoğu zaman Hermes Trismegistus adıyla yazılır. Mısırlılar ise, aynı zamanda hem kral, hem büyük rahip, hem de din kurucu olması nedeniyle, üç defa büyük anlamına gelen "Trimagistus" sıfatını layık gördüler.

Hermes adı kimi araştırmacıların görüşlerine göre, Antik Mısır’da kayıtlardan sorumlu olan rahiplere verilen bir unvan olarak da kullanılmış olmalıdır. Bu araştırmacılar, Antik Mısır tarihini yazan Mısırlı Manetho’nun “Sothis” (Sirius yıldızının Mısırca’daki adı) adlı eserinden yapılmış bir alıntıda, Manetho’nun "ilk ‘hermes’ olan atamız Thot” diye söze başlamasının bu görüşü desteklediğini ileri sürerler.

Hermetizm

Hermetizm, Antik Mısır'da yaşamış bilge Hermes Trismegistus'un öğretisidir.



Hermetizm adının sonundaki “izm” sonekine bakılarak ilk bakışta bunun günümüzdeki bir felsefî akım olduğu sanılabilirse de felsefî bir akım değildir. Kimilerine göre Hermes Trismegistus bir inisiye idi, dolayısıyla öğretisi ezoterik bilgilerden oluşuyordu. Antik Yunan yazarlarına göre bu ezoterik öğreti Mısır’ın özellikle Teb ve Memphis tapınaklarındaki inisiyasyonlarda öğretiliyordu. Mısır kökenli Yunanca metinlerde Hermes Trismegistus’tan majinin, simyanın, astrolojinin, astronominin, tıbbın ve bilgeliğin kurucusu olarak söz edilir. Bu metinlerde ondan “üç kere büyük Hermes” anlamında “Hermes Trismegistus” olarak söz edilir.

Hermetika

Hermetizm hakkında bilgi veren eski metinler günümüzde hermetika ya da zümrüt tabletler olarak adlandırılır. Bunlar eski Mısır’da kutsal alfabeyle yazılmış orijinal kayıtların farklı alfabelere çevrilmiş kopyalarının kısmen eski Yunanca’ya ve Latinceye çevrilmiş bölük pörçük parçalarından oluşurlar. Bu metinlerin İskenderiye yangınından ve bağnazların ellerinden kurtulabilmiş kısımlarındaki bilgilerin de, hem çeviriler sırasında hem de başka nedenlerle bir miktar anlam kaybına uğradıkları sanılmaktadır. İskenderiye Kütüphanesi’nin 5. yüzyılda Kilise tarafından yönlendirilen yıkımından sonra bu metinlerdeki bilgilerin günümüze dek korunabilmesinde, Pisagor, Platon ve eski Yunan yazarlar kadar, Ortadoğu’daki ezoterik ekollerin de büyük katkısı olmuştur. Ortadoğu’da korunan hermetik bilgiler Avrupa’ya özellikle Floransa yoluyla aktarılmış olup Kilise’nin tüm çabalarına rağmen Avrupa’da yayılmayı başarmıştır. Söz konusu Yunanca ve Latince çevirilerin yazarları başta Poimandres olmak üzere, Zosimos, Fulgentius, Iamblikos ve John Stobaeus’dur.

Hermetik Bilgilerden Bazıları

  • Fiziksel alem süptil alemin aynasıdır.
  • Ezeli ve ebedi olan Tanrı, düşüncelerle anlaşılmaz.
  • Ruh ilahi bir ışıktır
  • Ruhlar yeryüzüne sınavlarla gelişim için gelirler, almaları gereken dersleri alana kadar tekrar tekrar doğarlar.
  • Kişiyi ölüm sonrasında vicdanı yargılar, kişinin yeryüzünde yaşarken yaptıkları unutulmaz.
  • Bu ruhlar bir zaman sonra büyük ışığa doğru çekilirler, onlara yol gösterilir.
  • Eski insanların kökeni Dünya-dışı’dır.
  • Evrende kozmik yasalar işlemektedir.
  • İnsanlar kaderlerini yaptıkları iyi ya da kötü hareketlerle belirler.
  • İnsanlar yaşadıkları dünyayı kirletmeleri halinde dört unsurun başkaldırmasıyla karşılaşacaktır.
  • Yunuslar ve arslanlar diğer hayvanlardan daha gelişmiş varlıklardır.


Hermetika, günümüzdeki haliyle şu metinlerden oluşur:



Öğretiler Bütünü (Corpus Hermeticum): Poimandres’in (Pymander) on dört vaazdan oluşmuş derlemesidir.

Mükemmel Vaiz: Asclepius’a hitap edilen metinlerden oluşur; bu Latince metinlerin orijinal hali olan Yunanca versiyonu halen kayıptır.

Hristiyanlığın erken dönemindeki Hristiyan rahiplerin yazdıkları metinlerdeki alıntılardan ibaret olan yirmi beş parça. Fakat Hristiyan rahiplerin bu alıntıları yaparken sansürden geçirerek alıntıladıkları sanılmaktadır.

Yine bu dönemde yaşamış bulunan üç yazara ait üç metin: Bu yazarlar Zosimus, Fulgentius ve Iamblikos’tur (Jamblique).

John Stobaeus’un (5. ve 6. yüzyıl) yirmi yedi metni.

Bu metinlerden “Alemin Bakiresi” adıyla bilinen kısım, Horus ile İsis arasındaki diyaloglardan oluşur ki, Hermetizm’in temel ilkeleri bu kısımda açıklanır.

Zümrüt Levha

Zümrüt Levha, Levhu'z-zümürrüd ya da Tabula Smaragdina, Hermetica'nın, prima materianın yani ilk maddenin ve dönüşümünün sırrını içerdiği söylenen kompakt ve şifreli bir parçasıdır. Avrupalı simyacılar tarafından sanatlarının ve Hermetik geleneğinin temeli olarak kabul edildi. Zümrüt Levha'nın orijinal kaynağı bilinmemektedir. Her ne kadar Hermes Trismegistus metinde adı geçen yazar olsa da, bilinen ilk görünümü altıncı ve sekizinci yüzyıllar arasında yazılmış Arapça bir kitapta. Metin ilk olarak on ikinci yüzyılda Latince'ye çevrildi. Bunu çok sayıda çeviri ve yorum izledi.



Zümrüt Levha içindeki anlam katmanları, felsefe taşının yaratılması ve diğer ezoterik fikirlerle ilişkilendirilmiştir.

Zümrüt Levha’nın Türkçe Çevirisi

Bu yalansızdır, barizdir ve en gerçektir.



Tek bir şeyin mucizesini gerçekleştirmek adına aşağıdaki, yukarıdakiyle; yukarıdaki de aşağıdaki ile aynıdır.



Ve bütün her şey bir olandan geldiğinden , bir olanın düşüncesinden gelmiştir. Böylece her şey bu tek olandan uyum sağlayarak çıktı.



Güneş onun babasıdır,

Ay annesidir,

rüzgar onu karnında taşımıştır,

toprak onu beslemiştir.

Dünyadaki bütün mükemmelliğin babası buradadır. Onun gücü eğer toprağa dönerse her şeye yeter.



Toprağı ateşten ayıracaksın,

ince olanı kalın olandan

bu büyük bir maharetle olmalı.

Topraktan gökyüzüne çıkacak ve yeniden toprağa inecek

ve daha üstün ve alkaç her şeyin kuvvetini alacak.



Bu şekilde tüm dünyanın görkemi senin olacak

böylece tüm karanlık senden uzaklaşacak.



Onun kuvveti tüm kuvvetlerin en kuvvetlisi,

çünkü her ince şeyi yener ve her katı şeyi deler geçer.



Böylelikle dünya yaratıldı.

Hayranlık verici biçimler bundan çıktı , bunların ortamı buradadır.



Bu yüzden bana Üç Kere Büyük Hermes denir, bütün dünyanın felsefesinin üç bölümü de bendedir.



Güneş’in işletişi hakkındaki söylediklerim böylece bitiyor ve tamamlanıyor.


İngilizce Metin

Tis true without lying, certain and most true.



That which is below is like that which is above

and that which is above is like that which is below

to do the miracle of one only thing



And as all things have been and arose from one by the mediation of one:

so all things have their birth from this one thing by adaptation.



The Sun is its father,

the moon its mother,

the wind hath carried it in its belly,

the earth is its nurse.

The father of all perfection in the whole world is here.

Its force or power is entire if it be converted into earth.



Separate thou the earth from the fire,

the subtle from the gross

sweetly with great industry.

It ascends from the earth to the heaven

and again it descends to the earth

and receives the force of things superior and inferior.



By this means you shall have the glory of the whole World

and thereby all obscurity shall fly from you.



Its force is above all force,

for it vanquishes every subtle thing and penetrates every solid thing.



So was the world created.



From this are and do come admirable adaptations

where of the means is here in this.



Hence I am called Hermes Trismegist [sic],

having the three parts of the philosophy of the whole world



That which I have said of the operation of the Sun is accomplished and ended.




Latince Metin

Verum sine mendacio, certum, et verissimum.

Quod est inferius, est sicut quod est superius.

Et quod est superius, est sicut quod est inferius, ad perpetranda miracula rei unius.

Et sicut res omnes fuerunt ab uno, meditatione [sic] unius, sic omnes res natae ab hac una re, adaptatione.

Pater eius est Sol, mater eius est Luna.

Portavit illud ventus in ventre suo.

Nutrix eius terra est.

Pater omnis telesmi totius mundi est hic.

Vis eius integra est, si versa fuerit in terram.

Separabis terram ab igne, subtile ab spisso, suaviter cum magno ingenio.

Ascendit a terra in coelum, iterumque descendit in terram, et recipit vim superiorum et inferiorum.

Sic habebis gloriam totius mundi.

Ideo fugiet a te omnis obscuritas.

Haec est totius fortitudinis fortitudo fortis, quia vincet omnem rem subtilem, omnemque solidam penetrabit.

Sic mundus creatus est.

Hinc erunt adaptationes mirabiles, quarum modus hic est.

Itaque vocatus sum Hermes Trismegistus, habens tres partes philosophiae totius mundi.

Completum est, quod dixi de operatione Solis.


Kybalion

Kybalion, Eski Mısır ve Eski Yunanistan'daki hermetik felsefe üzerine bir çalışma olup, Hermes Trimesgistus'un öğretilerini iletmeyi amaçlayan bir kitaptır. 1908 yılında, kendilerini "Üç İnisiyeler" şeklinde adlandıran bir grup tarafından İngilizce olarak basılmıştır.

Zihinsel Dönüşüm

"Zihinsel simya" ya da "zihinsel simya sanatı" olarak da betimlenen zihinsel dönüşüm, kişinin kendi ve başkalarının zihinsel durumunu ve halini iyileştirmek amacıyla uyguladığı tekniklere referans eder. Kitapta bundan "Mistik Psikoloji" olarak da bahsedilmektedir.

“Yedi Hakikat prensibi vardır; her kim ki bunu bilip anlarsa, sihirli dokunuşu, Tapınak Kapılarını sonuna kadar açan Büyülü Anahtara sahiptir.”



Yedi Kozmik Yasa



1. ZİHİNSELLİK PRENSİBİ



2. TEKABÜL PRENSİBİ



3. TİTREŞİM PRENSİBİ



4. KUTUPLULUK PRENSİBİ



5. RİTİM PRENSİBİ



6. SEBEP-SONUÇ PRENSİBİ




7. CİNSİYET PRENSİBİ








1-ZİHİNSELLİK PRENSİBİ



“Bütün Zihindir, Evren Zihinseldir”



2-TEKABÜL PRENSİBİ



“Yukarıdaki Aşağıdaki Gibidir, Aşağıdaki Yukarıdaki Gibidir.”



3-TİTREŞİM PRENSİBİ



“Hiç bir şey durmaz, her şey hareket eder, her şey titreşir.”



4-KUTUPLULUK PRENSİBİ



“Her şey ikilidir, her şey iki kutba sahiptir, her şeyin kendi zıt çifti



vardır, benzeyen ve benzemeyen aynıdır. Zıtların doğası bir, dereceleri



farklıdır. Uçlar buluşurlar, bütün hakikatler yarım hakikatlerdir, bütün



paradokslar uzlaştırılabilir”




5-RİTİM PRENSİBİ



“Her şey akar, içe ve dışa; her şey dalgalanır, yükselir ve alçalır; her şeyde sarkacın salınımı vardır, sağa salınım, sola salınımla aynıdır. Ritim kendini telafi eder”



6-SEBEP-SONUÇ PRENSİBİ



“Her sebebin bir sonucu, her sonucun bir sebebi vardır, her şey yasaya göre olur. Değişim bilinmeyen yasadan başka bir şey değildir, birçok nedensellik planı vardır, hiçbir şey bu yasadan azade değildir”



7-CİNSİYET PRENSİBİ



“Her şeyde cinsiyet vardır, Her şeyin eril ve dişil prensipleri vardır. Cinsiyet bütün planlar için geçerlidir”

Hermes Trismegistus felsefesinin özünde makrokozmos (evren)-mikrokozmos (insan) anlayışı yatar. Yani insanın, evrenin bir tezahürü olduğu inanışı. Bu felsefe beraberinde doğanın bütünüyle bilinçli bir düzenin parçası olduğu, her şeyin bir yaşam gücünü paylaştığı ve evrenle insan arasındaki uyuma dair inanışları getirir. Böylece Hermetizmin ve Hermetizm’den doğan Batı Ezoterizmi’nin temelini oluşturan şu ilke ortaya çıkar:



“Aşağıda olan yukarıda olan gibidir.”



Aynı zamanda onun insan olmadığı; uzaydan, bizden daha fazla gelişmiş bir planetten geldiği ve Antik Atlantis’i de kurduğu iddia edilmektedir. Onu, İbrahim’in çağdaşı olarak görenler de oldu ve bazı Yahudi gelenekleri, İbrahim’in bazı mistik bilgilerini Hermes’ten aldığını iddia ediyorlar.



Mısır halkı, sonraları Hermes’e tanrıları Thoth olarak tapınmışlardır.



Kesin olan şu ki; varolmuş tüm dinler Hermes’ten etkilenmişlerdir. Hermes Trismegistus, dünyada bilgeliğin kaynağı ve evrensel öğretilerin, ilahi bilgeliğin taşıyıcısı olarak görülmüştür.



Felsefe taşı olarak bilinen kavram da Hermes’in öğretisine dayanmaktadır.

‘Hermetik’ terimi gizli, hiçbir şeyin kaçamayacağı kadar sıkıca kapalı anlamında kullanılır. Bunun nedeni ise, Hermes’in talebelerinin her zaman öğretilerinin gizliliği ilkesine sahip olmalarından kaynaklanmaktadır. Bu bilgiler, sadece onları anlayabilecek, kavrayabilecek seçkin kişilerle paylaşılmıştır.



Bu öğretiler aslında, genel görüşün aksine, maddi unsurlara hakim olmaktan çok, zihinsel güçlere hakim olmaktan oluşan Hermetik simya sanatının temelini oluşturdu. Hermetik simya, bir tür metalin diğerine dönüşmesinde değil, zihinsel titreşimlerin diğer titreşimlere dönüştürülmesinden oluşur. Alt metalleri altına dönüştürecek olan ‘felsefe taşı’ efsanesi, Hermetik felsefenin bir alegorisiydi.


hermes-tris.jpg

Thoth by sans-art on DeviantArt.jpg


Alıntı.
 
Son düzenleme:
Üst