Nedir bu RTX ?

arika

Üye
Geçtiğimiz yılın sonlarında NVIDIA, bilgisayar ve oyun dünyası adına önemli bir teknolojiyi bizlere duyurdu. RTX (ışın izleme teknolojisi) adı verilen bu sistem, her ne kadar önceki serilerden daha iyi olsa da kendi başına farklılıklar sunuyor.

RTX teknolojisinin bazı özellikleri
  • RTX ekran kartları, GTX ekran kartlarından daha iyi.
  • Işın izleme teknolojisinde gerçek deneyimi sunan tek teknoloji.
  • Önümüzdeki yıllarda her evde olması bekleniyor.
  • Gerçek zamanlı işlemler yapılması için özelleştirilmiştir.
  • Sadece oyunlarda değil uygulamalarda da kullanılabilir.
  • Işık ışınları piksel piksel takip edilir bu yüzden yüksek işlem gücüne ihtiyaç duyar.


Ray Tracing aslında yeni bir teknoloji değil, zaten 2006’dan beri çok sık görüyorsunuz.
Hemen bir görselle size açıklayalım

205


Şu arabaların üstündeki ışıkları ve yansımaları görüyor musunuz? Pixar, Cars 1 ile birlikte bütün animasyonlarını Ray Tracing ile yapmaya başlamış. 2006’dan bu yana bütün animasyonlarında bu teknolojiyi kullanmışlar.
Madem bu kadar eski bir teknoloji, o zaman neden oyunlara daha yeni yeni geliyor? Cevap çok basit, ekran kartları Ray Tracing için çok güçsüzdü de ondan.






Ray Tracing’den önce sistem nasıl çalışıyordu?

Oyunları yaparken geliştiriciler aslında çok sık görsel hilelere başvuruyor. Mesela evin içine giriyorsunuz, lamba var ve ateş etseniz de kırılmıyor. Çünkü evin içindeki gölgeler aslında texture (doku) olarak hazır yapıştırılmış oluyor. Böyle resim gibi düşünün, üstüne gölgeler de çizilmiş, evin içine onu yapıştırıyorlar. Böylece evin içine girdiğinizde ekran kartınız gölgeleri hesaplamak zorunda kalmıyor çünkü hesaplanacak gölge yok . Evin içinde eşyaların yeri ve ışığın konumu sabit olduğu için, gölgeleri önceden render alıp yapıştırıyorlar. Ve eğer siz lambaya ateş ettiğinizde lamba kırıldığı halde evdeki gölgelerin değişmediğini görürseniz ne olur? Gözünüzdeki tüm illüzyon yok olur. Oyundaki gerçeklik algınız kırılır. Ve bu kadar gerçekçi grafik vermek için çabalayan oyunların çabaları boşa gitmiş olur. Başka örneklerle de anlatmaya çalışalım:

206

Marvel’s Spider-man PS4 oyununa bir bakalım. Bu kadar güzel grafikleri olmasına rağmen aynı zamanda çok akıcı bir oynanışa sahip, öyle değil mi? Peki 6 yıllık bir cihazda bunu yapmayı nasıl başarıyorlar? Aslında cevap yukarıdaki resimde çok rahat bir şekilde gözüküyor. Camdaki yansımaların çok alakasız olduğunu fark ettiniz mi? Tabii ki alakasız olacaktı. Oyunun tüm haritası gökdelenlerle dolu, tüm gökdelenlerin anlık olarak yansımalarının hesaplanması mümkün değildi. PS4’te öyle bir güç yok. “O zaman bu yansımalar ne?” derseniz… Oyunun içinden fotoğraflar çekip binalara yapıştırmışlar. Bazı yansımalar azcık benzese de bazı yansımalar çok alakasız oluyor.




RTX Bize ne sunuyor ?

Nvidia diyor ki artık görsel hilelerle sahte gölgeler, sahte ışıklar yapmamıza gerek yok. Gerçek hayattaki gibi yansımalar, ışıklandırmalar ve gölgeler elde edebiliriz. Bunu şu yüzden diyebiliyorlar: “Ray Tracing” yani ışın izleme yapabildikleri için, mesela güneşten çıkan ışığın tüm yansımalarının ışınlarını takip edebiliyorlar. Bu sayede grafiklerde çok olağanüstü bir gerçekçilik yakalıyorlar.
Bir fotoğraf ile örneklendirmek gerekir ise:

207

Bu görsel henüz çıkış yapmamış WATCH DOGS LEGION oyunundan.
Mavi ve pembe renkli ışıkların çakışmasından çıkan ara renklere ve suyun üstüne vuran yansımalara bakın
işte RTX teknolojisi bize bunu sunuyor

Son olarak Ray Tracing’in farkını daha iyi anlayabilmeniz için Minecraft’ın RTX videosunu izlemeniz lazım.
Minecraft küplerden oluşan grafik bakımından berbat ve yeterince eski bir oyun.
Ancak RTX tüm bu imkansızlıklara rağmen minecraft'ı kurtarmayı başarmış gibi duruyor.




 
Üst